Минає
четвертий рік від трагічних подій 18-20
лютого 2014 року, у наслідок яких загинуло та померло від тяжких ран більше
ста учасників Революції гідності – Героїв Небесної Сотні. «Хтось мусив
заплатити надзвичайну ціну, бо інший не зробив, що міг і мусив. Досягнення
результату вимагає певного рівня зусиль. Цей рівень можуть забезпечити усі
разом, об’єднавши свої сили. Або окремі одиниці, які досягнуть його для всіх,
але ціною самознищення. Тому вміння єднатися може врятувати тих найкращих,
здатних пожертвувати усім» [5].
З метою формування в
молодого покоління українців розуміння феномену Майдану, як свідчення
жертовності заради поваги до людської гідності, рекомендуємо провести
такі заходи:
І.
Флешмоб «Згадаємо поіменно кожного Героя Небесної Сотні».
У
часі 18-19-20 лютого 2018 p. на
початку кожного уроку виголосити по 5-10 імен та місце народження Героїв
Небесної Сотні. Таким чином згадаємо та відновимо в
пам’яті усіх полеглих учасників Революції гідності. Наприклад: Ігор Костенко, з
Тернопільщини, студент Львівського національного університету імені Івана
Франка, Юрій Пасхалін, з Черкащини, робітник, і т.д…. Такий виховний захід
важливий для формування у школярів розуміння високої ціни любові до
Батьківщини, яку на Майдані жертвували герої.
Педагогам,
лідерам учнівського самоврядування доцільно попередньо скласти план дій та
розписати хід флешмобу відповідно до умов навчального закладу.
ІІ. Урок
мужності: «Майдан: більше ніж життя і смерть».
У День Героїв Небесної Сотні
рекомендуємо вшанувати подвиг Героїв Небесної Сотні проведенням Уроку
мужності на тему «Майдан: більше ніж життя і смерть», епіграфом
якого доцільно взяти висловлювання британського фотографа Джо О’Браєна, який
через об’єктив камери детально відслідковував драматичний перебіг подій
Єромайдану і не зміг лишитися безстороннім.
Джо О’Браєн: «…Я захотів
стати очевидцем цих подій, щоб зрозуміти, для чого люди вийшли на вулицю і чому
їх вбивають. Згодом зрозумів, що мотивації людей були різними, але вони
перетнулися в ідеальний момент часу і створили спільну силу. Головна площа
стала символом, точкою фокусу для всіх скривджених людей з усіх сфер
українського суспільства, дала їм можливість боротися за свої переконання».
Таким побачив здвиг Майдану іноземець. [9.].
ІІІ. Участь у
панахиді за Героями Небесної Сотні.
Важливо щоб старшокласники
долучилися до спільної у громаді молитви (панахиди) за загиблими новітніми
Героями.
Блаженніший Святослав, верховний
архієпископ УГКЦ: «…Вдивляючись в обличчя наших новітніх героїв, ми немовби
проходимо місцем звершення їхнього невмирущого подвигу, котре знаходиться в
самому серці столиці нашої, але здобутої ними та мільйонами дотеперішніх
відомих і невідомих героїв, незалежної, соборної Української Держави. (…)
Помолімося біля кожного з полеглих, які за наше краще майбуття, за нас, наших
та своїх близьких і рідних, дітей і внуків, тобто свою Батьківщину, віддали
найдорожче, що мали, – своє життя»[1.С.8.].
ІV. «Добре
діло» у пам’ять про наших земляків – Героїв Небесної Сотні.
Зберігаючи народні традиції вшанування
пам’яті Героїв української звитяги «добрим ділом», рекомендуємо, за змогою,
відвідати могили Назарія Войтовича, Устима Голоднюка, Олександра Капіноса,
Ігора Костенка, могили загиблих в АТО учасників Майдану; організувати
волонтерську допомогу родинам загиблих, фронту, пораненим на Майдані та в
АТО.
Блаженніший Святослав, верховний
архієпископ УГКЦ:«Небесна сотня – це наш біль і наша гордість, це наші сльози і
наш душевний щем вдячності за все, що вони зробили для нас. Та ця пам’ять і ці
почування будуть тільки відчуттями, якщо ми не плекатимемо щодня, допоки
б’ються наші серця, плоди, гідні висоти подвигу Героїв Майдану. Так діяти нам,
Боже, допоможи і всі святі українського народу!» [1.С.8.].
V. Диспут
на тему: «Уміння єднатися може врятувати тих
найкращих, здатних пожертвувати усім».
Для старшокласників рекомендуємо
провести диспут на тему «Вміння єднатися може врятувати тих найкращих,
здатних пожертвувати усім».
В.Вятрович:
«Спільні уявлення про минуле є важливим елементом формування національної
ідентичності. Розуміння минулого досвіду, базоване на фактах та аналізі, є
фундаментом у творенні нашого спільного ціннісного простору».[5].
VI. Організувати
виставку.
Доцільно в
кожному навчальному закладі організувати виставку за матеріалами обласного
пошукового проекту «Книга звитяги Євромайдану та АТО».
Формуванню в
школярів ціннісного ставлення до держави і суспільства, до неординарних вчинків
людей, визначення свого місця і ролі у нинішній складній ситуації в якій
знаходиться народ України і кожен з нас, як його частинка, будуть сприяти
бесіди, дискусійні клуби, дебати та інші форми. Наприклад, організувати
перегляд, читання і обговорення 41-хвилинного відео про розстріл учасників
Революції гідності на вулиці Інститутській [6] і спогадів учасника цих подій,
командира другого взводу другої роти батальйону «Айдар» Андрія Юркевича «Моя
революція»[7]; спогадів учасників Революції гідності зібраних у рамках
проекту “Майдан: усна історія” Українського інституту національної пам’яті.
(Зібрано свідчення більше 500 учасників Революції Гідності).[5].
Література
Богданович
К. та ін.. – Небесна сотня.- Харків:Фоліо,2014. – 206с.С.8.
http://uk.wikipedia.org/wiki/%C2%Чорний вівторок
України.
http://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9 Протистояння
в Україні.
http://uk.wikipedia.org/wiki/%D0% Парасюк
Володимир.
Вятрович
В. – Про героїв та їхні імена/ http://blogs.pravda.com.ua
http://provse.te.ua/2014/09/yurkevych-andrij-pro-majdan/ Юркевич
Андрій про Майдан.
Юркевич
А.- Моя революція. Спогади.- Т,:Вектор,2014.-40с.
http://maydan18-20feb.com.ua/?tag=video Майдан: Як
усе було.
Перелік
інформаційних джерел присвячених вшануванню пам’яті Героїв Небесної Сотні та
трагічним подіям на Майдані
Лист
МОН від 13.08.14 року № 1/9-412 «Про проведення Уроків мужності» [Електронний
ресурс]. – Режим доступу: http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/42453/
Небесна
сотня : Фонд підтримки сімей загиблих «Небесної сотні» Майдану [Електронний
ресурс]. – Режим доступа: http://www.nebesna100.com/#!/bio
Небесна
сотня: майдан, лютий 2014 [Електронний ресурс]. – Режим доступу:Http://nebesna.pravda.com.ua/
Небесна
сотня: пам’яті загиблим на Євромайдані [Електронний ресурс]. – Режим доступу:http://nebesnasotnya.com.ua/
Указ
Президента України № 69/2015 «Про вшанування подвигу учасників Революції
гідності та увічнення пам’яті Героїв Небесної Сотні» [Електронний ресурс]. –
Режим доступу:http://president.gov.ua/documents/18915.html
Інші
інформаційно – методичні та музичні джерела:
https://www.youtube.com/watch?v=UUnuQ998Gq8 «Мамо, не
плач…»
https://www.youtube.com/watch?v=D8HqRH5cHPo Ляпіс
Трубецкой «Воины Света»
https://www.youtube.com/watch?v=I3Nnz47CImA Скрябін
«Історія»
https://www.youtube.com/watch?v=S9KzueUGilY Павло
Табаков «Небесну Сотню, Господи, прийми»
https://www.youtube.com/watch?v=V1WQ1qLSnA0 «А я
живий, матусенько, живий…Присвята усім борцям за волю України на Євромайдані».
Немає коментарів:
Дописати коментар